-->

27 Kasım 2016 Pazar

Ne kadar okuyoruz?

Kitap,dergi ve gazete alma,okuma bakımından ülkemizin çok da iyi durumda olmadığı çook uzun yıllardır yazılıyor,çiziliyor söyleniyor.Bu durumun sebepleri olarakda şunlar yazılmakta;İnsanların alım gücü,toplumun sosyal yapısı,devletin bu konudaki politikaları vs diye uzayıp gidiyor.İnternetin olmadığı vede şu anki kadar yaygınlaşmadığı zamanlardada durum çok farklı değildi.Bunu belirtiyorum.Çünkü vaktimizin oldukça büyük bir bölümü bugün Kabul edelimki internet tarafından yalayıp yutuluyor.Oysa bir kaç on yıl öncesinde internet yok.Tv'de tek kanal var.Yani mantık olarak okumaya daha fazla zaman ayrılması için bir engel bulunmuyor.Bunu kendimizde gözlemleme imkanına sahibiz.Kendimden örnek vereyim.Üniversite'ye gittiğim dönem.Günümüzün önemli bir kısmı yolda geçiyor.Peki bu vakti biz nasıl değerlendiriyoruz dersiniz.Yazayım;dışarıyı seyrederek veya geyik yaparak.Koskoca dolu otobüste kitap,gazete okuyan 2 veya 4 kişi anca var.Başka bir ülkede ise bu manzara çok başka.Japonya'da çekilen bir resim hatırlıyorum.Metroda ayakta veya oturarak giden yaklaşık 30 yolcudan 20'sinde ya bir kitap yada bir gazete vardı.Günümüzde ise bu durum yine kendi gözlemime dayanarak yazıyorum.Sanki daha çok lehimize gelişti diye düşünüyorum.Hemde başımızın sevimli belası,kurtulamadığımız internet heryerde olduğu halde.Bu yazıda beyin jimnastiği yapıyoruz.Okuyormuyuz,okuyoruz tabiiki.Ama ne kadar okuyoruz.Yeterli geliyormu?Daha fazla okumak için ne yapmalı?Okumaya ne kadar vakit ayırıyoruz?ortalama bir kitabı bitirmek ne kadar sürer?Hızlımı yavaşmı okumak lazım?gibi soruların cevabını kendimle ilgili tuttuğum istatistiklerle ve nette yaptığım araştırmada elde ettiğim rakamlarla açıklamaya çalışacağım.

ARŞİV,ARŞİV.NEREYE KADAR
Hepimiz netten ekitap arıyoruz ve yeni çıkan kitapları takip etmeye çalışıyoruz.
Birçoğumuzunda oldukça iyi ekitap ve kitap arşivinin olduğunu tahmin ediyorum.Şunu yazayım.Arkadaşlar o ekitap arşivimizdeki kitapları hiçbir zaman bitiremeyeceğiz.Bunu bir kere kafanıza yerleştirin.Bu nedenle habire kitap aramaya ayıracağınız zamanı kitap okumaya ayırın.Çünkü çok vaktimiz yok.Bir durulun ve kendi içinizde bir muhasebe yapın.Aşağıdaki rakamlar size bir fikir verir umarım.

KENDİM NE KADAR OKUYORUM?DÖK BAKALIM İÇİNİ
İşim dolayısı ile normal bir insana göre biraz daha fazla boş vaktim oluyor.Tabii bu çalıştığım proje ile alakalı.Başka bir proje daha farklı bir çalışma ortamı istiyor.Şu anki durum daha fazla boş vaktim olduğu yönünde.Ayda en az 70 tl'lik bir bütçe ayırıp dergi,kitap piyasasını takip etmeye çalışıyorum.Artı hatırı sayılır bir ekitap kolleksiyonu mevcut.Bu şekilde kendime ayda 3 kitap okuma hedefi koydum.(dergi,çizgiroman ayrı)Bunu ne kadar yapabiliyorum.Buyrun beyin jimnastiğine

  • Kendime günde 50 sayfa okuma hedefi koydum.Bir saatte yaklaşık 30 sayfa okuyabiliyorum.(Araştırma ve inceleme kitaplarında 30 sayfa.Roman türü hafif kitaplar 40 sayfa civarı.)Bu halde 50 sayfa okuma hedefim benim yaklaşık 90 dakikama yani bir buçuk saatime mal oluyor.24 saatten uyku için gerekli olan 8 saati düşelim.Kalıyor 16 saat.Yani günün 16 saati ayaktayız.Bu 16 saat içinde okumak için 1.5 saat ayırmak çok zor olmamalı.Bu 50 sayfaya sadık kaldığımda ne oluyor.Ayda 30x50=1500 sayfa okuma imkanım oluyor.Ortalama bir kitabın sayfa sayısı 400 desek ayda 3.5 kitabı bitirme durumu oluyor bu şekilde.Bakın 3 kitap hedefinide aşmış oluyorum.(200 sayfalık kitaplar var,300 sayfalık kitaplar var,1000 sayfalık kitaplar var.Şahsımca kitap okuma hedefi koymak yerine sayfa sayısı hedefi koymak daha mantıklı)Yıllık bazda ise bu rakam ayda 3.5 kitaptan;3,5x12=42 kitap ediyor.Görüyorsunuz değilmi?şu kadarcık bir vakitle yıllık 42 kitaba çıkıyoruz.42 kitap.Bunu hiç düşündünüzmü.
  • Bunu 2 katına çıkarabildiğinizi düşünün.Günde 100 sayfa.Ayda 3000 sayfa.Vede yaklaşık 7 kitap oluyor.Yılda ise 84 kitap ediyor.Hiç zor değil.16 saatte 3 saat çok fazla bir rakam değil.1.5 saat bence zaten asgari vakit ayrıma zamanı olmalı.Ama bakınız bu kadarcık bir zamanla bile bayağı bir ilerleme kat ediliyor.Bunu aşağıda maddeler halinde yazayımda okuması kolay olsun.Yani yukarıda yazdığım günde 1.5 saat vakit ayırıp 50 sayfa okuduğumda şu rakamlar çıkıyor ortaya;
  • 1.5 saatte 50 sayfa okuyorum.
  • 50 sayfa haftalık;350 sayfa oluyor
  • 50 sayfa aylık;1500 sayfa oluyor.
  • 50 sayfa yıllık;18250 sayfa oluyor.
  • Aylık 1500 sayfa 400 sayfalık 3.5 kitaba denk geliyor.
  • 3.5 kitap yılda 42 kitap oluyor.
Güzel değilmi?Yılda 42 kitap hiçde fena bir rakam değil.Üstelik elinizde akıp giden zamanın bir delili oluyor.Alıyorsunuz kitabı elinize.Ben zamanımı buna harcadım diyebiliyorsunuz.
Müthiş güzel değilmi?Bu zamanı 2 ye katladığımızı düşünelim;
  • 3 saate 100 sayfa okuyalım.
  • 100 sayfa haftalık;700 sayfa oluyor.
  • 100 sayfa aylık;3000 sayfa oluyor.
  • 100 sayfa yıllık;365000 sayfa oluyor.
  • Aylık 3000 sayfa 400 sayfalık 7 kitaba denk geliyor.
  • 7 kitap yılda 84 kitap ediyor.
Görüldüğü gibi makul bir zaman ayırmak nasıl sonuçlar doğuruyor.Bu 42 veya 84 kitabın size kazandırdıklarını düşünün.1.5 veya 3 saat ne saçma yerlere ayırıyoruz düşünün bir.Örneklere buyrun;
  • Bir yerli dizi reklamlar vs ile yaklaşık 3 saat sürebiliyor.
  • Normal bir film 90 dakika ile 2 saat arasında.
  • Sadece maillere bakmak yeni  ne var ne yok diye bakınmak için nete girmek bile 1.5 saatten fazla sürebiliyor.
Örnekleri çoğaltmak mümkün.Tabiiki biz bunları yapmayın demiyoruz.Ama bunlar arasında kitap için çok rahat 1.5 saat,2 saat veya 3 saat ayırmak çok da zor değil diyoruz.Ardından da üstteki rakamlara bakın diyoruz.

DÜNYADA DURUM NE?
Kitaplarla ilgili bazı rakamlar aşağıda

Dünyada kitap için kişi başına harcanan para 1.3$
  • Norveç'te bu;137 $,Almanya'da;122 $,Belçika'da; 100 $,Türkiye'de; 0.45  $(45 sent)
Kİtap piyasası cirosu;
  • Abd'de 255 milyar dolar,Japonya'da 10.5 milyar dolar,Almanya'da 10 milyar dolar,Bizde 30 milyon dolar.
Bir yılda okunan kitap sayısı;
  • Japonya'da 25 kitap,İsviçre'de 10 kitap,Fransa'da 7,bizde ise 6 kişide 1 kitap şeklinde.
Gazete okuma sayısı;
  • 1000 norveçli'den 558'i,1000 japon'dan 557'si,1000 finli'den 445'i,bizde ise 1000 kişiden 61'i gazete okuyor.
Bizimle ile ilgili daha güncel istatistikler için burayada bakabilirsiniz.

SONUÇ 
Görüldüğü gibi cüzi bir zaman ayırma ile ne faydalar sağlanıyor.Bütün mesele iyi plan yapabilme.Bu şekilde kitap okumaya zaman ayıramama gibi bir mazeret olmaması lazım.Mümkün olan her şekilde zamanımızın bir kısmını rahatlıkla kitap okumaya ayırabiliriz.Üstelik gelişen ekitap okuyucu piyasası ve ekitaplar sayesinde bu eskiden olduğundan daha az zahmetli oluyor.Yaklaşık 300 gramlık bir cihazda onlarca kitap taşımak mümkün.Otobüste aval aval dışarıya bakmak yerine cep telefonunda bile bu işi yapabiliriz.Bir kez daha yazıyorum.Nette deli gibi kitap aramak yerine olanları okumaya zaman ayıralım.
Herkese iyi  vede bol okumalar olsun.Sizlerde tembel tembel oturmayın.Yorum yazın.Fikir belirtin.Ben şöyle yapıyorum deyin.Günde 1 kitap bitiriyorum deyin.Yazın bir şeyler. Yazıyıda üşenmeyip beğenelim,paylaşalım.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder